Biznes plan nie tylko dla start-up’ów. Firma na 1 kartce A4

Biznes plan powinien służyć realizacji naszych celów i projektów. Powinno to być narzędzie ułatwiające nam życie i codzienną pracę.

Zazwyczaj tworzymy go do:

  • użytku wewnętrznego w celu:
    • zweryfikowania pomysłu,
    • określenia dokładnego planu działania,
    • zdefiniowania poszczególnych celów,
    • określenia zadań oraz sposobów i terminów ich realizacji,
    • informowania nas o stanie aktualnym firmy, jej otoczenia i kierunkach rozwoju
  • użytku zewnętrznego np. w celu uzyskania z zewnątrz środków finansowych

Typowy biznesplan jest drobiazgową, dość schematyczną analizą procesów produkcyjnych, grup docelowych, konkurencji itp. Powinien zawierać:

  1. Opis przedsięwzięcia
  2. Charakterystykę firmy
  3. Charakterystykę produktu
  4. Kadrę
  5. Analizę rynku
  6. Marketing i sprzedaż
  7. Harmonogramy realizacji poszczególnych celów
  8. Analizę finansową

Dlaczego zatem biznes plany lądują na półkach?

  • ponieważ trudno je stworzyć,
  • trudno wprowadzać konieczne zmiany,
  • trudno się nimi na co dzień posługiwać
  • są bardzo praco i czasochłonne

Gdy naszym jedynym zasobem jest innowacyjny pomysł lub gdy tworzymy młodą firmę typu start-up lub gdy nasza działalność koncentruje się na biznesie w internecie skuteczniejsze będzie wybranie Business Model Canvas (Aleksander Osterwalder) czy Lean Canvas (Ash Maurya)

To proste modele biznesowe, wymagające jednaj kartki A4 oraz zaledwie kilku godzin pracy na początku.

Jasno przedstawiają:

  • sytuację firmy,
  • pokazują skąd biorą się środki na jej finansowanie,
  • co dokładnie i komu firma chce sprzedawać,
  • są adekwatny do rzeczywistości i zrozumiałe

Pozwalają spojrzeć na własny biznes z szerszej perspektywy, zidentyfikować zależności i wzajemne oddziaływanie poszczególnymi elementów.

Business Model Canvas wygląda tak:

singa-2

Prawda, że od razu łatwiej zabrać się do pracy nad nim? Wzór, możecie pobrać np. tu

Pomocne przy wypełnianiu poszczególnych pól będzie odpowiadanie na pytania:

  1. Segment Klientów:
    • do kogo adresowana jest nasza oferta,
    • kim są nasi najważniejsi klienci,
    • jakie są ich potrzeby
  1. Propozycja wartości:
  • powody, dla których dany klient wybierze nasz produkt / usługę,
  • jakie problemy klientów rozwiązuje
  1. Kanały dystrybucji:
  • w jaki sposób docierasz do klientów i wchodzisz z nimi w interakcje,
  • które są najskuteczniejsze, a które najbardziej kosztowne
  1. Relacje z klientami:
  • w jaki sposób budujesz relacje z klientami,
  • w jaki sposób pozyskać nowych,
  • utrzymać obecnych i przyciągnąć byłych klientów
  1. Strumienie przychodów:
  • za co klienci są gotowi zapłacić, a co powinno być za darmo,
  • za co obecnie płacą klienci,
  • które przychody są źródłem naszego utrzymania
  1. Kluczowe zasoby- jakich zasobów potrzebujemy do dostarczenia proponowanej klientowi wartości:
  • utrzymania klientów,
  • dystrybucji naszego produktu
  • (infrastruktura, ludzie, zasoby intelektualne, marka)
  1. Kluczowe aktywności:
  • jakich czynności wymaga przygotowanie wartości, dystrybucja produktu,
  • jakie działania musimy wykonać, aby nasz biznes działał
  1. Kluczowi partnerzy:
  • kto i jak uzupełnia brakujące nam zasoby,
  • kto jest naszym kluczowym dostawcą, partnerem
  1. Struktura kosztów:
  • co się składa na główne koszty naszej działalności,
  • które działania i zasoby są najbardziej kosztogenne

Przykład wypełnionego arkusza:

singa-3

Jeśli chcecie skorzystać z modelu Lean Canvas, wzór znajdziecie tu. Jest to modyfikacja modelu Osterwalder’a; skupia większą uwagę na opisaniu problemu, sposobów jego rozwiązania i wskaźnikach „sukcesu”.

Wybór wzoru zależy od Twojego pomysłu na biznes i sposobu w jaki chcesz go realizować.

 

Trzymam kciuki za sukces Twojego przedsięwzięcia nie tylko na papierze!

Czekamy na Twoje komentarze

 

Autor: Magdalena Wolańska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *